Délutáni séta

Néhány héttel ezelőtt, mikor az időjárás még merőben hasonlított a nyárihoz, de mégsem volt fullasztó hőség, a barátnőmmel beiktattunk egy délutáni sétát. Miután kiszabadultam a munkahelyről a sok marketinges megbeszélés után, elmentünk a Margit-szigetre, fel a Citadellára, a Városligetbe és persze minden egyéb romantikus helyre, ami kötelező a fiatal párok számára itt Budapesten. Ha jól emlékszem, épp a Dózsa György úton jártunk, a Hősök tere fele tartottunk, mikor mellettünk egy igen nagy motoros társaság hajtott el. Voltak köztük vagány sport motorosok, akik előszeretettel mutatták meg, hogy milyen hangot is tud kiadni az általuk vezetett szebbnél szebb gépek, és voltak kemény chopperesek is, akik napszemüvegben, teljesen bőr felszerelésben, rezzenéstelen arccal robogtak el, tudatva, hogy az út az ő tulajdonuk. Felemelő látvány volt. Megérzésem szerint épp egy fesztiválra vagy motoros találkozóra mentek, de elképzelhető, hogy csak végigszáguldanak az országutakon, hátrahagyva egy kicsit a mindennapi gondokat és problémákat.
Miközben elhaladtak mellettünk, a barátnőm arcán igen kevert érzéseket láttam. Őt is lenyűgözte a látvány, ugyanakkor tisztán kivehető volt az aggodalom is. Kérdeztem: „Minden rendben?”, mire ő: „Ugye te nem akarsz motoros lenni?”. Elmondása szerint nem a motoros emberekkel van problémája, hanem magával a sporttal, ami veszélyes. Itt úgy éreztem, elmondom neki, hogy gyerekkoromban nemcsak sok időt töltöttem motorosokkal, de néhány évig én magam is motoroztam. Műfajom a terep motorozás volt, de ha maradtam volna ezen a pályán, egész biztos a sport motorosok között kötök ki.

Ekkor láttam rajta egy enyhe rémületet, melyen én csak mosolyogni tudtam, majd jött egy rövid előadás (akárcsak a munkában), hogy valójában miért is veszélyesés, illetve nem veszélyes a motorozás.

Mi a fontos?

Először is ott van maga a motor. Fontos, hogy egy jó és megbízható motort vásároljon az ember, különben mint minden egyéb technikai sportnál, vagy akár az autózásnál is, jönnek a problémák. Ezek megoldása költséges, időigényes, és ráadásul a közlekedésben is nagy gondot okozhatnak mind magunknak, mind a környezetünknek. Alaposan át kell gondolni, hogy milyen gépre szállunk fel, és hogy azt tudjuk e egyáltalán vezetni. Ha ez megvan, akkor máris nyugodtabbak lehetünk. Na persze azért nem teljesen, mert hiába a jó motor és a körültekintő vezetés, olykor mégis megtörténik a baj. És itt jön a másik fontos (talán a legfontosabb) dolog, a ruházat.
A jó motoros ruházat el van látva megfelelő protektorokkal, különösen a váll, könyök, térd és a csípő környékén. A gerincet a legjobb, ha egy külön rész, úgynevezett gerincvédő púp védi. Ez nem minden ruházaton található meg, de például a sixgear motoros ruháin igen. Továbbá nagyon fontos, hogy jó legyen a szellőzés, főleg a hosszabb utaknál lényeges, hiszen ha megállunk pihenni, és nincs épp 40 fok, akkor a teleizzadt bőr felszerelés igen kellemetlen tud lenni, mikor szellőztetjük. Ilyenkor a szabad mozgás sem elhanyagolható. Igaz, a motoron nem mozog túl sokat az ember, főleg nagyobb sebességnél, de mikor betérnek egy útszéli büfébe vagy kávézóba, a megjelenésükkel tekintélyt nyernek, elvégre mégsem motorozik minden ember, és ezt kár lenne elrontani azzal, hogy az illető úgy jár, mint akinek betonból lennének a végtagjai.
A ruha mellett a felszerelést képezi még a kesztyű, a csizma és persze a bukósisak is. Ezeknek a megfelelő kiválasztása is nagyon fontos, különben a védettség nem teljes körű. Általában megéri ugyanazt a márkát választani, például ha van egy sixgear ruha, akkor hozzá biztosan passzol valamelyik sixgear kesztyű. Régen nem volt nagy választék, különösen a kinézetet illetően. A színválaszték nem volt nagy, továbbá valaki jobban szerette a tépőzárat, mint a cipzárt, és ezt sem vették sokszor figyelembe a gyártók. Különösen azért, mert ők más ország motorosaira tervezték a ruhát. Szerencsére itt Magyarországon voltak olyan emberek, akik az itteni vásárlók igényeire akarták szabni a kínálatot, és ők hozták létre a sixgeart-t. Nekik köszönhetően mindenki megtalálhatja a maga stílusát, miközben a maximális védelem is megmarad.

Végül arra jutottunk, hogy a motorozásnál, mint minden másnál is, tehetünk azért, hogy nagyobb biztonságban élvezhessük az általa nyújtott gyönyöröket. A barátnőm elismerte mindezt, és hogy a főnökeim örülhetnek, értek a marketinghez, azonban továbbra sem fog unszolni, hogy vegyek egy motort, sőt! Nem baj, egyelőre a bicikli is megfelel, de ha egyszer mégis vennék, egészen biztos, hogy nem lennék rest megvenni a legjobb védőfelszerelést.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.